مدیریت بحران نیاز مند مدیریت اطلاع رسانی است

ضرورت اطلاع رسانی سریع و صحیح به عنوان کلید مدیریت بحران و اصلاح الگوهای تعامل با رسانه در دستگاه های اجرایی در میزگرد ' نقش رسانه و اطلاع رسانی درمدیریت بحران ' مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی به نقل از ایرنا، در این میز گرد که با حضورمنصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، منصور گلناری مدیر خانه مطبوعات وخبرنگاران، عصمت باقر صاد کارشناس امور مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، محمد سلطانمرادی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان و جمعی از کارشناسان این رسانه در ایرنا برگزارشد مهمترین چالشهای و بحرانهای ملی و استانی طی یک سال اخیر از منظر اطلاع رسانی مورد بررسی قرار گرفت .
در این بررسی مشخص شد که با وجود نیازجدی مردم و مطبوعات و رسانه ها گردش اطلاع رسانی درحین بحران دچار اختلال جدی شده و همین ضعف موجب تشدید بحران ، نا بسامانی در روند اطلاع رسانی، سوء استفاده جریانهای معاند، بزرگنمایی رخدادها، ایجاد فرصت و فضای مناسب برای برجسته سازی وانتشار مطالب ضد و نقیض در شبکه های اجتماعی و در مواردی دروغ پردازی شده است 
گاه نگاری رخدادهای دو سال اخیر در استان اصفهان بویژه مسائل اجتماعی از جمله اسیدپاشی بیانگر این نکته است که بسیاری از حوادث به علت بی توجهی به نقش خبر و درسایه نابسامانی وعدم مدیریت اطلاعی رسانی از یک مسئله به چالش و سپس به بحران تبدیل شده است 
جمع بندی نظرات شرکت کنندگان در میزگرد تخصصی نقش و جایگاه رسانه در مدیربحران، مبین این نکته است که بسیاری ازبحرانهای ایجاد شده در سطوح ملی و استانی ماهیت بحران نداشته اما در سایه اخبار ضد و نقیض و درواقع ضعف اطلاع رسانی رسمی از منابع مربوطه ، شکل بحران بخود گرفته است .
این به آن معنی است که نظام اطلاع رسانی در بخشهای دولتی و اجرایی با توجه به تحولات در دنیای ارتباطات و رشد روز افزون شبکه اجتماعی و اینترنتی نیازمند الگوهای جدید است، الگویی که در آن ارائه بموقع و سریع خبر در اولویت قرار گیرد و بتواند از قابلیتها و توانمندیهای رسانه های تخصصی – رسمی و قابل اعتماد برای مدیریت بر خبر بوِیژه در کوران بحرانهای خبری استفاده کنند .

' 
دیدگاه و نظرات شرکت کنندگان در میزگرد 
** 
رسانه کلید مدیریت بحران :
در این میزگرد ، مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان نقش رسانه ها را در ایجاد ، تشدید و فروکش کردن بحرانها و چالشهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امروزه رسانه ها می توانند عامل بحران یا رکن مدیریت کاهش بحران باشند 
منصور گلناری با اشاره به درگیری چندسال قبل در ورزنه اصفهان بین کشاورزان و نیروی انتظامی تصریح کرد: این واقعه موضوعی اجتماعی و یک درخواست صنفی بود اما به دلیل ضعف در مدیریت اطلاع رسانی ، یک شبه به بحران تبدیل شد 
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان ادامه داد: چنانچه اخبار صحیح و بموقع توسط مسئولان ارائه می شد، می توانست نقش مهمی در کاهش این معضل اجتماعی داشته باشد 
وی افزود: سازمان ها، مسئولان و مدیران هنوز قدرت رسانه را درک نکرده و از نقش رسانه های مکتوب و فضای مجازی غافلند .
گلناری بر ضرورت به کارگیری افراد خبره و کارشناس در امور اطلاع رسانی و خبری به عنوان مشاوران مدیران دستگاههای اجرایی تاکید کرد و افزود: جایگاه روابط عمومی ها در دستگاه ها و سازمان ها همچنان تشریفاتی است و افراد اهل فن در این حوزه به کارگیری نمی شوند 
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، رسانه ها در همه بخش ها نظرات کارشناسی ارائه می دهند و مدیران اجرایی نیز به عنوان مشاور از آنها استفاده می کنند اما متاسفانه مسئولان و مدیران ما چنین برداشتی از رسانه ها ندارند 
مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با اشاره به اینکه در مواقع بحران، بسیاری از مدیران در اندیشه فرار از پاسخگویی به مطبوعات و رسانه ها هستند و از ارائه اطلاعات صحیح و بموقع خودداری می کند، افزود: مدیران ما در مواقع بحران درها را می بندند، گوشیهای خود را خاموش می کنند و فکر می کنند با بستن درها بر روی اصحاب رسانه مشکل حل می شود، این درحالیست که بسیاری از بحرانها از همین جا شروع می شود 
وی افزود: در برخی شرایط بحرانی برای بهبود و تسریع امور، یک مسئول جای خود را به کارشناس مدیریت بحران می دهد اما در حوزه اطلاع رسانی این ساز و کار تعریف نشده و نفر دومی برای پاسخگویی به رسانه ها وجود ندارد و خود مسئول اجرایی بدون شناخت از عملکرد رسانه ها همچنان سعی دارد امور مربوط به اطلاع رسانی را در دست داشته باشد و جالب اینکه در شرایط بحرانی هیچ اطلاعی در اختیار رسانه ها قرار نمی دهد 
گلناری با بیان اینکه این رفتارها اگر 30 سال قبل انجام می شد شاید جواب می داد، افزود: با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضای اطلاع رسانی و مجازی این روشها دیگر جوابگو نیست 
مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از مدیران دستگاهها از مباحث اطلاع رسانی آگاهی لازم را ندارند و در این راستا باید دوره های آموزشی را طی کنند 
وی با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان معین تهران قرار گرفته است، گفت: اصفهان در صورت بروز بحران جدی در تهران باید ستاد اطلاع رسانی وضعیت بحران بوجود آمده در پایتخت را در دست گیرد و بتواند اطلاع رسانی صحیح ، سریع و بموقع انجام دهد اما آیا ساز و کار این موضوع در استان فراهم است 
گلناری افزود: به هنگام بروز حوادث و بروز بمبهای خبری ، مردم تشنه اطلاعات هستند و درست در زمانیکه مسئولان باید با ارائه اطلاعات صحیح و هدفمند ، مردم را از تشنگی درآورند با مسدود کردن چرخه اطلاعات و اخبار به تشنگی مردم می افزایند و این مساله مردم را به سمت استفاده از رسانه های بیگانه یا غیر رسمی سوق می دهد 

** 
نا بسامانی در اطلاع رسانی از عوامل ایجاد یا تشدید بحران است  
عصمت باقرصاد کارشناس امور مطبوعات در میزگرد تخصصی نقش، جایگاه و وظایف رسانه در جلوگیری از بحران افزود: بیشتر بحرانها از خبرهای نادرست ایجاد می شود , بطور قطع رسانه ها می توانند از بحران جلوگیری کنند یا بحران ایجاد کنند .
وی با اشاره به تعداد و تکثر اخبار و تفاوت آنها با هم گفت: وقتی منبع خبر نادرست باشد و اطلاع رسانی از مجرای درست و اصلی خود انجام نگیرد شرایط برای ایجاد بحران های ناشی از خبر فراهم می شود .
وی با اشاره به رشد قاچ گونه شبکه اجتماعی و پایگاه های اطلاع رسانی غیر رسمی گفت: بهترین راهکار در این شرایط اطلاع رسانی بموقع و تعامل بین منابع و رسانه های رسمی است .
باقرصاد با بیان اینکه اتفاقات را می توان پیش بینی کرد و اقدامات درست را انجام داد، گفت: برای جلوگیری از بحران و شایعات باید از مجاری قانونی و رسمی اطلاع رسانی انجام شود .
وی با بیان اینکه تیراژ روزنامه های استان در مجموع از تیراژ کل هم بالاتر است، گفت:در حال حاضر شش روزنامه فعال و حدود 80 هفته نامه در استان وجود دارد که از این تعداد حدود 40 هفته نامه فعال است .
باقرصاد با بیان اینکه باید از قابلیت مطبوعات و رسانه ها برای مدیریت در بحرانها بویژه چالشهای خبری استفاده شود گفت: به تناسب رخداد ها و مناسبتها و جریانهای خبری مردم تشنه دریافت اطلاعات از منبع درست هستند و در این مواقع نیاز به درک و توجه مسئولان امر کاملا احساس می شود 
باقرصاد با اشاره به انتخابات پیش رو اضافه کرد: هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیکتر می شود نیاز افکار عمومی به این موضوع بیشتر می شود و این به ان معنا است که کانال یا مرجع رسمی برای انجام این مهم باید فعال شود تا از پراکندگی خبر های انتخاباتی جلوگیری شود .
وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که کاربران بویژه مطبوعات و رسانه بتوانند مطالب مورد نیازشان را از طریق منابع موثق دریافت کنند زیرا دریافت اطلاعات و اخبار متفاوت باعث سلب اعتماد مردم از مطبوعات می شود و هنگامیکه مدیران مطالب متفاوتی را عنوان می کنند، اعتماد مخاطبان نسبت به مطبوعات سلب می شود و به شبکه های مجازی پناه می برند .


** 
تدبیر به موقع مانع از تبدیل پدیده های عادی به بحران می شود  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این میز گرد گفت: برخی از پدیده ها بحران ساز نیست ولی در نتیجه عدم تدبیر، پرداخت و توجه بموقع به بحران تبدیل می شود .
منصور شیشه فروش افزود: بحران ها گاهی کوچک و در حد تدابیر مسئولان و مدیران استان است و گاهی سطح بحران تا بحدی بزرگ است که نیازمند تدابیری خاص است .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: باید بر این مهم اشراف داشته باشیم که هر چیزی بحران نیست و نباید با نگاه بحرانی به آنها نگریسته شود .
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به تهیه طرح جامع خطرپذیری استان اصفهان در مدت سه سال گفت: در این راستا 24 حادثه که بصورت عمده استان را تهدید می کند شناسایی شده است .
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس وضعیت آسیب پذیری مناطق مختلف استان مشخص شده و در نهایت یک راهکار کوتاه مدت و بلند مدت برای پیشگیری از وقوع حوادث شناسایی و به فرمانداری ها ابلاغ شده است .
شیشه فروش در نهایت بر تشکیل هر چه سریعتر کارگروه اطلاع رسانی ، برگزاری جلسه ای با استاندار، آموزش مدیران و خبرنگاران را به عنوان مهمترین راهکار برای اطلاع رسانی صحیح ، هوشمندانه و و سریع در مواقع بحران های بویژه بحرانهای ناشی از خبر تاکید کرد .
.
مدیریت بحران نیاز مند مدیریت اطلاع رسانی است 

رییس خبرگزاری ایرنا مرکز اصفهان گفت: رسانه ها در ایجاد ، مدیریت و فروکش کردن بحران نقش انکار ناپذیری دارند 
محمد سلطان مرادی با اشاره به انواع بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی افزود: نقش عنصر خبر و اطلاع رسانی نقشی مشترک در همه این بحرانها است و این نقش در مواردی کاملا مستقل است 
وی افزود: در مواقع بروز بحران برنامه های عادی بطور کامل متوقف می شود و مجموعه های درگیر به حالت انفعال در می آید و مشکل این است که حتی ارتباط رسانه ای هم که قبلا وجود داشته متوقف می شود .. 
سلطان مرادی با بیان اینکه در صورتی که مساله به موقع از طریق رسانه مدیریت شود ممکن است حل شود، اظهار کرد: در غیر این صورت به معضل، چالش و در نهایت به بحران تبدیل خواهد شد 
سلطان مرادی با اشاره به رشد شبکه های اجتماعی و انتشار بی پروای اخبار گفت : در این شرایط چنانچه روند اطلاع رسانی تسریع و مدیریت نشود برخی حوادت ممکن است به بحران تبدیل گردد .