ضرورت به کار گیری گرافیک اطلاع رسان در روابط عمومی

دکتر مریم سلیمی در یکصد و هشتاد و ششمین نشست انجمن روابط عمومی که دوم دی ماه در ساختمان پولی – بانکی بانک مرکزی با حضور جمع کثیری از مسئولان و علاقمندان حوزه روابط عمومی برگزار شد ضمن مروری بر تاریخ اینفوگرافیک٬ با مروری تصویری به تشریح انواع گرافیک های اطلاع رسان پرداختند و در پایان با تاکید بر ضرورت تخصیص بخشی از روابط عمومی سازمان به گرافیک اطلاع رسان ، از مزایا و کاربردهای اینفوگرافیک در روابط عمومی سخن گفتند.

به گزارش کاوشگران روابط عمومی ، دکتر مریم سلیمی در یکصد و هشتاد و ششمین نشست انجمن روابط عمومی که دوم دی ماه در ساختمان پولی – بانکی بانک مرکزی با حضور جمع کثیری از مسئولان و علاقمندان حوزه روابط عمومی برگزار شد ضمن مروری بر تاریخ اینفوگرافیک٬ با مروری تصویری به تشریح انواع گرافیک های اطلاع رسان پرداختند و در پایان با تاکید بر ضرورت تخصیص بخشی از روابط عمومی سازمان به گرافیک اطلاع رسان ، از مزایا  و کاربردهای اینفوگرافیک در روابط عمومی سخن گفتند.

مدرس دانشگاه سوره در ابتدای سخنرانی خود گفت:  ما با دو مشکل در جهان روبه رو هستیم: 1. کمبود زمان و 2. حجم بالای اطلاعات.

وی اذعان داشت که ما هر 5 ثانیه یکبار نیازمند بروز شدن اطلاعات هستیم و همین باعث شده تا یاداوری اطلاعات در عصر حاضر به امری سخت بدل شود و از همین رو مفاهیم به خوبی منتقل نمی شوند؛ به همین دلیل در چنین جهانی که خواندن و مقایسه­ی اطلاعات هم با دشواری هایی همراه شده کمات ما را در خود غرق می کنند ، نیازمند توجه به جهان بصری و بصری سازی محتوا هستیم ؛ چرا که تصاویر به راحتی دیده می شوند، درک می شوند و تأثیر می گذارند و طبق بررسی های صورت گرفته تصاویر 60 هزار برابر بیش از لغات پردازش می شوند.

در ادامه مولف کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان، با ارائه تعاریفی از گرافیک، خبر و اطلاع و ترسیم مرز بین خبر و اطلاع  و با تأکید بر اینکه همین مرز را باید در خصوص گرافیک خبری و اطلاع رسان قائل شد، در تشریح کاربردهای گرافیک اطلاع رسان و خبری گفت: که این نوع گرافیک توان باور پذیری هر چیزی را برای مخاطب ملموس تر ، فضای انتشار را کنترل شده تر و مفید تر می کند.

چنانچه تجربه نشان داده که هرگاه از گرافیک اطلاع رسان استفاده شده ، مطلب مورد نظر نه تنها خوانده شده ، بلکه تأثیر معناداری نیز در مخاطب برجای گذاشته است.

مترجم کتاب گرافیک اطلاع رسان 2 افزود: با استفاده از گرافیک های اطلاع رسان می توان سرعت انتشار خبر، بازاریابی محتوا ، تحلیل محتوا ، محوریابی، اطلاع یابی، گزارش های مدیریتی و مشائلی از این دست را در روابط عمومی ها شاهد بود.

همچنین به جهت ارائه ی چشم اندازها، کنفرانس های صورت گرفته توسط مسئولین سازمان، پاسخگویی بی طرفانه و برون رفت از چالش و معرفی مسئولان جدید الورود، می توان از گرافیک های اطلاع رسان در حوزه ی روابط عمومی استفاده کرد.

پژوهشگر حوزه‌ی ارتباطات تصویری در ادامه با نمایش تصاویری از کاربردهای گرافیک اطلاع رسان گفت که بررسی های استودیوی نئومن در لندن نشان داده در مواردی که از گرافیک اطلاع سان در سایت ها و شبکه های اجتماعی استفاده شده، تا 8 ماه پس از انتشار هم بازدید کننده داشته و قابل استفاده بوده اند.

مدرس دانشگاه‌ جامع علمی –کاربردی در ادامه ی سخنان خود لازمه­ ی استفاده از گرافیک های اطلاع رسان را داشتن تفکر و بینش بصری داتست و اذعان داشت: ما تا زمانی که نتوانیم به عنوان یک فعال روابط عمومی بصی فکر کنیم ، نمی توانیم از بصری سازی استفاده کنیم و خالق باشیم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم بهره گیری روابط عمومی ها از گرافیک اطلاع رسان و خبری به مدیران سازمان ها توصیه کرد تا بخشی از روابط عمومی سازمان خود را به اینفوگرافیک تخصیص دهند.


گزارش از سینا تفنگ چی