30 ويژگي انتقاد و مناظره به‌ روايت محمود سريع‌القلم

30 ويژگي انتقاد و مناظره به‌ روايت محمود سريع‌القلم

 

 

محمود سريع‌القلم - استاد دانشگاه شهيد بهشتي - طي يادداشتي، سي ويژگي انتقاد كردن و مناظره كردن را بيان كرد .

به گزارش ايسنا، اين يادداشت در سايت اين استاد دانشگاه منتشر شده است .

دكتر سريع‌القلم پيش از اين، سي ويژگي جامعه زنده، سي ويژگي سياستمدار، سي ويژگي شهروند مطلوب، سي ويژگي انسان عقلاني، سي ويژگي انسان مدني و سي ويژگي سياست خارجي كارآمد را تدوين كرده بود .

سي‌ ويژگي انتقاد كردن و مناظره كردن به شرح زير است :

1.هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهميدن و دقيق فهميدن يك موضوع است .

2. هدف از نقد و انتقاد، نزديك كردن يك فكر و نظريه به fact است .

3.اظهارنظر با نقد متفاوت است؛ اولي مخاطب خاصي ندارد اما دومي براي اصلاح فكر و سخن و عمل ديگري است .

4.منتقد تا مي‌تواند بايد در متن انتقادي خود، سوال‌ها و زواياي جديد طرح كند .

5.داشتن يك ديدگاه متفاوت، نقد نيست. مستندات و fact‌ها، مبناي نقد و انتقاد هستند .

6.نقد شفاهي از نظر مكتوب، بي‌اعتبار است .

7.منتقد بايد دقيق با نقطه و ويرگول از متن اصلي، نقل قول كند و بعد آن را براساس مستندات نقادي كند .

8.نقد به صورت مناظره توسط كساني معتبر است كه هر دو طرف در رابطه با موضوع مناظره، متون توليد و چاپ كرده باشند .

9.در مسائل فكري و علمي، مبناي نقد بر واقعيات، آمار و factها است. جايگاه تخيلات و توهمات در مدارهاي علمي نيست .

10.در جامعه‌اي نقد اعتبار پيدا مي‌كند كه افراد متخصص در حوزه تخصصي خود نقادي كنند .

11.اگر منتقد نكته‌اي را از متن مكتوب متوجه نمي‌شود، ابتدا سوال مي‌كند و بعد نقد مي‌كند .

12.پيش ذهنيت از نويسنده يك متن، نقد و انتقاد را مخدوش و بي‌اعتبار مي‌كند .

13.به ميزاني كه انتقادات كلي باشند از اعتبار آن‌ها كاسته مي‌شود. مبناي كار علمي و انتقادي در پرداختن به جزئيات است .

14.بالاترين سطح اعتبار يك فرد علمي و فكري، نوشته‌هاي اوست. سخنراني و ارائه شفاهي مطالب، پايين‌ترين سطح است .

15.منتقد بر نويسنده متن، القاب نمي‌گذارد .

16.كسي كه در يك موضوع تخصص نداشته و متون توليد و چاپ نكرده، به لحاظ علمي نمي‌تواند انتقاد كند .

17.منتقد، متن و سخن و فكر فرد را نقد مي‌كند و نه شخص او را .

18.كسي كه نقد علمي مي‌شود، وظيفه مدني دارد كه به انتقادات پاسخ دهد .

19. نقدي كه به آمار و مستندات تجربي و تاريخي اتكا داشته باشد، معتبرتر است .

20.منتقد در بيان و لحن، شخص احساسي و عصباني نيست. ادب و صداقت او مقدم بر انتقاداتش است .

21.منتقد و انتقاد شونده هر دو بايد در يك موضوع تخصص داشته باشند و متون توليد و چاپ كرده باشند .

22.نقاد از اين عبارات، فراوان استفاده مي‌كند: حدس مي‌زنم. تصور مي‌كنم. به نظرم مي‌آيد. شواهد اينگونه نشان مي‌دهد. آمار چنين تصديق مي‌كند .

23.نقد فكري و علمي بايد مكتوب و علني باشد اما نقد از رفتار حتما بايد به صورت خصوصي به افراد منتقل شود .

24.محل تحصيل، اساتيد و متون علمي منتقد بر كيفيت نقد او بسيار تأثيرگذار است .

25.انديشه‌ها سطح اعتبار دارند و به تدريج اصلاح مي‌شوند. مي‌توان با استدلال، مستندات و آمار، انديشه‌ها را تكامل بخشيد .

26.منتقد بايد مراقب باشد تا آنچه كه خودش دوست دارد بگويد را به حساب متن ديگري نگذارد و متن او را تحريف نكند .

27. استفاده از كميت‌ها، دقت و اعتبار نقد را افزايش مي‌دهد .

28. علمي‌ترين متن و علمي‌ترين نقد آن است كه نويسنده، تعاريف خود را از مفاهيم از يك طرف و مفروضات و استوانه‌هاي فكري را از طرف ديگر به طور دقيق مكتوب كند .

29.در نقادي و مناظره، مبناي استدلال پژوهش‌هاي علمي است .

30.استانداردگذاري براي نقد و مناظره، مسئوليت دانشگاه‌ها، متخصصان و انجمن‌هاي علمي است