5 درس بزرگ از بيل گيتس و استيو جابز

 

 

كتاب 5 درس بزرگ از بيل گيتس، استيو جابز و اندي گروو، نوشته ديويد يوفي و مايكل كوزامانو David B. Yoffie, Michael A. Cusumano در امريكا منتشر شد.  انتشارات هرپر كولينز HarperCollins ، اين كتاب را ماه گذشته ميلادي رونمايي كرد و از آن به عنوان يكي از كتاب هاي مهم درباره شناخت رازهاي كسب و كار موفق برترين مديران جهان و بنيانگذاران عصر ديجيتالي امروز ياد مي شود
به گزارش برترين ها، كتاب قوانين استراتژي مربوط به 5 درس بزرگ از سه تن از كارآفرينان برجسته ديجيتالي جهان، تلاش مي كند تا در 272 صفحه و به زبان ساده، واكاوي خلاقانه اي داشته باشد از رفتار سازماني، مديريت و عملياتي سه تن از مديران موفق سرزمين ديجيتال تا خواننده را با شيوه هاي كسب و كار موفق آن ها آشنا كند. اهميت اين كتاب به اين دليل است كه نويسندگانش كه دو تن از اساتيد به نام مديريت در جهان هستند، پس از سال ها بررسي و تحقيق بر روي زمينه هاي مديريتي موفق كسب و كار هاي اينترنتي دنيا، توانسته اند، تجارب و ديدگاه هاي خود را درباره دي ان اي موفقيت شركتهاي تحت امر اين سه فرد تاثيرگذار، ارائه كنند. ديدگاه هايي كه ميتواند خوانده را به كشف رازهاي جالبي راهنمون كند
 
پروفسور ديويد يوفي، پروفسور مطرح دانشگاه هاروارد در رشته مديريت تجارت بين الملل مي باشد كه به مدت زيادي، عضو هيات مديره شركت اينتل بوده است. وي، نويسنده و ويراستار 9 جلد كتاب در عرصه مديريت بوده است كه ظرف دو دهه اخير نيز با نشريات مطرحي چون وال استريت ژورنال Wall Street Journal ، نيويورك تايمز New York Times و نشريه هاروارد بيزينس ريويو Harvard Business Review كه در دنياي مديريت، مجله اول شناخته مي شود، همكاري دارد

كوزامانو، از ديگر مولفين اين كتاب مطرح، پروفسور مديريت در دانشگاه ام آي تي آمريكا مي باشد كه در دانشكده مديريت و مهندسي اين دانشگاه مطرح، تدريس مي كند. وي نيز، همچون يوفي، نويسنده و ويراستار يازده عنوان كتاب در زمينه مديريت و كسب و كار است كه كتاب هايي چون

 "
رازهاي مايكروسافت " Microsoft Secrets و  "ماندن در قدرت: اصول شش گانه براي مديريت راهبرد و نواوري در دنياي غير قابل پيش بيني " ، staying Power: Six Enduring Principles for Managing Strategy and Innovation in an Uncertain World. با استقبال بين المللي رو به رو شده و بارها  عنوان بهترين فروش را كسب كرده است
 

هر دو نويسنده كتاب 5 درس از بيل گيتس و استيو جابز و اندي گوفي، پيش تر در كتابي كه مشترك تاليف كرده بودند نيز، جايزه بهترين كتاب را كسب كردند. كتاب : رقابت در عصر اينترنت" يا Competing on Internet Time ، از مطرح ترين كتاب هايي است كه در زمينه اصول فعاليت در فضاي مجازي تاليف و منتشر شده است .  

آمازون، اين كتاب را به عنوان يكي از كتابهاي تاثيرگذار در شناخت قواعد موففقيت در عصر ديجيتال مي داند و از ان به عنوان معرفي بهترين رفتارها در مديريت استراتژيك و كارآفريني ديجيتالي عصر امروز ياد مي برد كه براي الهام بخشي استارت آپ هاي نوظهور و مديران شركت هاي چند مليتي، خواندنش مفيد خواهد بود

بين سال هاي 1968 و 1976، بيل گيتس، اندي گرو و استيو جابز، سه شركت مطرح را در دنيا پايه ريزي كردند كه در دنياي امروزي ما، به عنوان دنياي فناوري پيشرفته قابل تعريف هستند. اين سه شركت، تريليون ها دلار ارزش را در زمينه هاي مختلف براي كسب و كارها و شهروندان دهكده جهاني ايجاد كردند و زمينه تغيير سبك زندگي ميلياردها نفر در دنيا شدند. سوال اينجاست كه اين سه تن، چگونه به چنين موفقيتهاي باورنكردني دست يافتند؟ كتاب قوانين استراتژي مي كوشد تا واكاوي داشته باشد بر زمينه هاي موفقيت و عملكرد اين سه شخصيت تاثيرگذار كه براي نخستين بار، كتابي در اين زمينه منتشر مي شود. موفقيت ها و شكست هاي اين سه تن در دوران زندگي كاري خود، خواندني و جالب است و ما را با زير ساخت هاي تشكيل كسب و كار موفق ترين انسان هاي كره زمين آشنا مي كند. نويسنده گان برجسته اين كتاب، حدود 30 سال است كه به مطالعه رفتار تجاري و عملكردي اين سه شركت در دنيا پرداخته اند و دروسي مانند نوآوري، مديريت بين الملل و مديريت استراتژي و كارآفريني را در دانشگاه هاي مختلف دنيا تدريس مي كنند. در اين كتاب كه راهنماي واقعي است، ان ها به ما نشان مي دهند كه چطور بيل و استيو و اندي، اساتيد استراتژي و مديريت استراتژي هستند. اين كتاب به شما مي گويد كه چطور، هر سه مدير ارشد، در واقع يك سبك مديريت استراتژي را كه شبيه بهم بود، دنبال مي كنند. مديريتي كه با رقبايشان، كاملا متفاوت بود اما بر 5 اصل كلي دلالت مي كرد

1- 
به آينده نگاه كنيد و به نتايج تصميمات قبلي خود در حال توجه كنيد. اين اصل مهمي در كسب و كار سه تن از شخضيت هاي مهم دنياي ديجيتال است. ان ها همواره در نظر داشتند كه چطور بايد به اينده شركت نگاه كرد و به اين قضيه توجه نمود كه چطور تصميمات گذشته، سبب شد تا كسب و كار شما، در وضعيت فعلي باشد

2- 
ريسك پذيري هوشمندانه، موضوع ديگري است كه در اين كتاب به ان اشاره شد. اتخاذ استراتژي هاي بزرگ و ريسك پذيري هوشمندانه، از اصول مشابه هر سه شخصيتي است كه در اين كتاب به ان پرداخته شده است

3- 
ايجاد اكوسيستم كسب و كار مولد، اصل سومي است كه نويسنده گان كتاب به ان هااشاره دارند. رهبران صنعتي، وظيفه دارند كه پلتفرم هاي صنعتي را طراحي كنند تا كسب و كارهاي ديگر را به طراحي محصولات و خدمات فرعي، تشويق كند تا زمينه ارزش آفريني بيش تر كسب و كار خود را فراهم كند. اين اصل مهمي است

4- 
ضعف ديگران را، پايه قدرت خود كنيد. اين اصل مهم را هر سه ضخيت تاثيرگذار عصر ديجيتال رعايت كردند. همواره بايد، نقاط ضعف رقبا شناخته شود و نقاط قوت شما، اصلاح نقاط ضعف رقبا باشد

5- 
كسب و كار را بر اساس قابليتهاي خود، شكل دهيد. از فهم بيل گيتس درباره نرم افزار تا ازخودگذشتگي اندي گروو در نظم دهي به فرآيند ها تا غرق شدن استيو جابز در طراحي هاي خارق العاده، همه و همه از تلاش اين سه تن بر شكل دادن به كسب و كار خود بر اساس قابليتهاي شخصي و نقاط قوت شخصي دلالت دارد
 
از علاقمندان دعوت ميكنيم تا اين كتاب را در صورت انتشار در ايران، خريداري و مطالعه كنند

پرتال برترين ها در باشگاه كارآفريني ديجيتالي خود، تلاش دارد تا مخاطبان محترم سايت را با كسب و كارهاي موفق دنيا در عرصه كسب و كار ديجيتالي آشنا كند